Монетизація субсидій – це правильний крок на шляху підвищення соціального захисту людей та відповідального і ефективного споживання ресурсів

Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Вараської міської ради, з метою створення умов для реалізації законодавчих прав громадян, повідомляє.

Монетизація субсидій – це правильний крок

на шляху підвищення соціального захисту людей

та відповідального і ефективного споживання ресурсів

Монетизація – це процес переходу від перерахування субсидій у безготівковому вигляді на рахунки надавачів житлово-комунальних послуг до надання субсидій громадянам у грошовій формі.

Мета монетизації – створити прозорий механізм надання житлових субсидій і стимулювати громадян до ощадливого споживання.

Залишки невикористаної субсидії, які утворюються за рахунок економного споживання води, теплової енергії, газу і електроенергії, одержувачі субсидії зможуть використати на власні потреби.

Запроваджується дві моделі монетизації: безготівкова грошова форма і готівкова форма.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 № 1176 субсидії у безготівковій грошовій формі надаються громадянам, які звернулися за призначенням субсидії після 1 січня 2019 року і яким вона призначена не раніше як з січня 2019 року. Така форма надання субсидій передбачає розрахунки за призначеними субсидіями через Ощадбанк і виплату залишку невикористаної субсидії готівкою через Ощадбанк за результатами опалювального сезону.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.02.2019 № 62 впроваджується готівкова форма надання субсидій для громадян, які звернулися за призначенням житлової субсидії до 31 грудня 2018 р., а також тим, що звернулися після 1 січня 2019 р., але житлова субсидія їм призначена з 2018 року. Кошти субсидії, починаючи з житлової субсидії за лютий 2019 року, виплачуватимуться безпосередньо громадянам, які самостійно сплачуватимуть за використані житлово-комунальні послуги.

Таким чином, буде здійснена реалізація паралельно двох моделей монетизації, і за результатами аналізу їх ефективності прийматиметься рішення щодо подальших дій.

Безготівкова форма надання субсидій на оплату житлово-комунальних послуг

Безготівкова грошова форма запроваджується для громадян, які звертаються за призначенням житлової субсидії після 1 січня 2019 року.

Безготівкова грошова форма запроваджується також для громадян, які звертаються за призначенням субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива та на оплату житлово-комунальних послуг. При цьому механізм виплати субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива залишається незмінним.

Якщо звернення за призначенням субсидії надійшло після 1 січня 2019 року, але субсидія призначається з будь-якого місяця 2018 року (зокрема, відповідно до абзацу 13 пункту 17 Положення або за рішенням комісій відповідно до абзацу десятого пункту 15 Положення), надання житлової субсидії за місяці 2018 року і січень 2019 року проводиться, як і раніше, шляхом проведення розрахунків структурними підрозділами з питань соціального захисту населення (далі - органи соціального захисту населення) з управителями, об’єднаннями, виконавцями та надавачами житлово-комунальних послуг за надані пільги та житлові субсидії за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.

Громадяни мають надати органам соціального захисту населення за місцем проживання Заяву про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі через АТ „Ощадбанк” (далі – Заява) і Декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії (далі – Декларація). У Заяві обов’язково зазначається номер мобільного телефону одержувача субсидії. Відповідно до норм постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 № 1176 „Деякі питання надання житлових субсидій населенню у грошовій формі”, без зазначення у Заяві номеру мобільного телефону орган соціального захисту населення не матиме права призначати житлову субсидію громадянам.

Заява у новій редакції затверджена Наказом Мінсоцполітики від 2 травня 2018 року № 604 (у редакції наказу від 8 січня 2019 року № 11), Декларація - Наказом Мінсоцполітики від 2 травня 2018 року № 604 (у редакції наказу від 21 листопада 2018 року № 1740), і розміщені на офіційному веб-сайті Мінсоцполітики у Розділі „Житлові Субсидії - Які документи подаються”.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.02.2019 № 62 внесено зміни до постанови КМУ від № 1176, якими установлено, що з 1 травня 2019 р. призначення житлової субсидії домогосподарствам, які таку субсидію одержували протягом опалювального сезону 2018/19 року на підставі їх звернень до 31 грудня 2018 р., здійснюється лише після подання нових заяви (в якій обов’язково зазначається номер мобільного телефону заявника) і декларації.

Участь органів соціального захисту населення у створенні Облікових записів одержувачів житлової субсидії

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 № 1176 уповноваженим банком, який забезпечує банківське обслуговування реалізації механізму надання житлових субсидій у грошовій формі, визначено публічне акціонерне товариство “Державний ощадний банк України” (далі – Ощадбанк).

Ощадбанк веде персоніфікований облік одержувачів житлової субсидії (створює Облікові записи одержувачів житлової субсидії) та коштів, які надходять на рахунок для виплати житлових субсидій, в розрізі кожного одержувача житлової субсидії, здійснює перерахування коштів призначених субсидій на рахунки ОСББ, управителів та виконавців комунальних послуг.

Для створення Облікових записів одержувачів житлової субсидії органи соціального захисту населення кожного робочого дня формують реєстри осіб, яким призначено житлову субсидію (далі – Реєстр одержувачів житлової субсидії), які захищеними каналами зв’язку передаються Мінсоцполітики. Форму реєстру одержувачів житлової субсидії встановлено договором між Мінсоцполітики та АТ “Ощадбанк”.

Мінсоцполітики не пізніше ніж протягом наступного робочого дня передає отримані від Ощадбанку дані про облікові записи одержувачів житлової субсидії органам соціального захисту населення.

У разі зміни відомостей, що були включені до реєстрів одержувачів житлової субсидії, органи соціального захисту населення коригують відповідні дані під час подальшого формування реєстрів одержувачів житлової субсидії у такому ж порядку.

У разі зміни одержувача житлової субсидії за адресою домогосподарства органи соціального захисту населення формують реєстр нових одержувачів житлової субсидії, який передається Мінсоцполітики і далі – Ощадбанку.

Процес створення в Ощадбанк Облікових записів одержувачів житлової субсидії представлено схемою:

Обов’язки і відповідальність одержувачів житлової субсидії щодо оплати житлово-комунальних послуг

Порядок призначення і надання житлових субсидій у грошовій формі передбачає оплату громадянами вартості спожитих житлово-комунальних послуг в повному обсязі і містить норми, що запобігають накопиченню заборгованості з оплати послуг одержувачами житлової субсидії.

Громадяни, яким житлова субсидія надається у безготівковій грошовій формі, зобов’язані щомісяця сплачувати вартість фактично спожитої послуги з урахуванням суми, перерахованої управителям, об’єднанням, виконавцям комунальних послуг житлової субсидії.

Сума, яку одержувач субсидії має сплатити за житлово-комунальні послуги самостійно, буде зазначена в смс – повідомленні Ощадбанку як наявний залишок платежу за кожним видом послуг.

На поточний рахунок одержувача субсидії після закінчення опалювального сезону (станом на 1 червня) будуть перераховані залишки коштів субсидії, про що одержувача субсидії буде поінформовано смс – повідомленням.

Громадяни, яким субсидія надається в готівковій формі, зобов’язані самостійно сплачувати за спожиті житлово-комунальні послуги в повному обсязі.

За рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об’єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли домогосподарству припинено надання житлово-комунальної послуги (послуг) внаслідок того, що громадянин має заборгованість за житлово-комунальні послуги, загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день припинення надання такої послуги (послуг).

У такому випадку поновлення надання житлової субсидії протягом сезону її призначення можливе з місяця, наступного за місяцем, в якому надійшло повідомлення про відновлення надання житлово-комунальної послуги (послуг), сплату заборгованості за житлово-комунальну послугу (послуги), оплату витрат на управління багатоквартирним будинком.

Житлова субсидія не призначається на наступний період, якщо структурним підрозділом з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність простроченої понад місяць (на дату надання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії.

Відповідна норма не застосовується під час призначення субсидії громадянам на наступний період у разі якщо Мінсоцполітики не забезпечено фінансування житлових субсидій їм у грошовій формі (у тому числі готівкою).

У разі отримання інформації про наявність заборгованості за житлово-комунальні послуги та/або внесків/платежів об’єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком, загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, житлова субсидія на наступний сезон не призначається, про що структурний підрозділ з питань соціального захисту населення інформує громадянина з врученням відповідного повідомлення під особистий підпис, або відповідна інформація зазначається у платіжному документі.

Якщо протягом двох місяців з дати отримання повідомлення про відмову в призначенні житлової субсидії на наступний сезон громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або уклав договір про її реструктуризацію, або оскаржив наявність заборгованості в судовому порядку, житлова субсидія призначається з початку такого сезону.

Якщо громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або уклав договір про її реструктуризацію, або оскаржив наявність заборгованості в судовому порядку в строк понад два місяці з дати отримання повідомлення про відмову в призначенні житлової субсидії на наступний сезон, житлова субсидія призначається з місяця, наступного за місяцем, в якому громадянин вчинив такі дії. У такому випадку житлову субсидію на наступний сезон за рішенням комісії може бути призначено з початку сезону на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

Готівкова форма надання житлових субсидій

Житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг у готівковій формі надається громадянам, які звернулися за призначенням житлової субсидії до 31 грудня 2018 р., а також тим, що звернулися після 1 січня 2019 р., але житлова субсидія їм призначена з 2018 року.

Житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг у готівковій формі надається за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі, шляхом виплати одержувачам у готівковій формі – починаючи з житлової субсидії, нарахованої за лютий 2019 року, про що одержувачу доставляється персональне повідомлення за адресою домогосподарства.

Виготовлення та доставку громадянам персональних повідомлень про надання житлової субсидії у готівковій формі доручено забезпечити Міністерству інфраструктури разом з акціонерним товариством “Укрпошта” за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі.

Виплата житлових субсидій у готівковій формі одержувачам здійснюється:

особам, які одержують пенсії, – Мінсоцполітики через Пенсійний фонд України шляхом перерахування органами Пенсійного фонду України коштів на пенсійні рахунки в уповноважених банках або через виплатні об’єкти АТ „Укрпошта”, де особа одержує пенсію, відповідно до укладених договорів;

особам, які не одержують пенсії, – Мінсоцполітики через АТ „Ощадбанк” шляхом перерахування коштів для здійснення грошових переказів через платіжну систему „Система термінових переказів „Швидка копійка” або шляхом зарахування на поточні рахунки відкриті в АТ „Ощадбанк”. Виплата грошових переказів через платіжну систему „Система термінових переказів „Швидка копійка” або зарахування на поточні рахунки відкриті в АТ „Ощадбанк” регулюються нормативно-правовими актами АТ „Ощадбанк” та Національного банку України. Договір про виплату житлової субсидії у готівковій формі укладається Мінсоцполітики та АТ „Ощадбанк” в якому, зокрема визначається порядок інформаційної взаємодії під час виплати житлової субсидії у готівковій формі особам, які не одержують пенсії.

Для здійснення виплати житлових субсидій у готівковій формі особам, які одержують пенсії, інформація про спосіб виплати пенсії надається Пенсійним фондом України Мінсоцполітики, яке передає відповідні відомості структурним підрозділам з питань соціального захисту населення. Механізм інформаційної взаємодії між Мінсоцполітики та Пенсійним фондом встановлюється окремими протоколами.